Spektaklis ''Brodsky/Baryshnikov'

2019-01-13 16:00
Josifas Brodskis
BRODSKIS/BARYŠNIKOVAS 

Režisierius – Alvis Hermanis
Scenografė – Kristīne Jurjāne
Šviesų dailininkas – Gleb Filštinskij

Vaidina – Michailas Baryšnikovas

Premjera – 2015 m. spalio 15 d. Naujajame Rygos teatre, Latvijoje.
Naujojo Rygos teatro ir Baryshnikov Productions bendras pastatymas.

Atliekama rusiškai, su lietuviškais subtitrais.
Trukmė: 1 val. 30 min. (be pertraukos)

“Compensa” koncertų salėje bus pastatytas kylantis amfiteatras, kuris talpins tik 700 žiūrovų!

BRODSKIS/BARYŠNIKOVAS yra monospektaklis, grindžiamas Nobelio premijos laureato Josifo Brodskio eilėraščiais, skaitomais Michailo Baryšnikovo.

Idėja pastatyti spektaklį pagal J. Brodskio poeziją įkvėpė ir suvienijo du savo darbais ir atsidavimu teatrui garsius žmones. Tai žymus latvių režisierius Alvis Hermanis,  vadovaujantis Naujajam Rygos teatrui bei legendinis baleto šokėjas Michailas Baryšnikovas. Spektaklio „Brodskis / Baryšnikovas“ premjera įvyko 2015 m. spalio 15 dieną Naujajame Rygos teatre. Bilietai į vienuolika premjerinių spektaklių buvo išgraibstyti per dieną.

Šis spektaklis yra tarsi dviejų draugų susitikimas laikui nepavaldžioje dimensijoje, nes J. Brodskį ir M. Baryšnikovą visada siejo itin artima draugystė, trukusi 22 metus, iki J. Brodskio mirties 1996-aisiais. „Tai daugiau nei spektaklis. Tai labiau panašu į spiritizmo seansą, - teigia režisierius. - Kelios valandos vertikaliajame matmenyje, kai susiduri vien tik su didžiaisiais klausimais.“

Spektaklis tikrai nėra biografinis. Jo dėmesio centre - poezija, kuri atveria širdį ir palydi į “namus”. “Namų” sąvoka šiame spektaklyje yra daugiadimensė, nes tai vieta, kurios visi ilgimės, tai gimtieji namai ir kartu vidinė laisvė kalbėti tai, ką jauti.

Legendinis baleto šokėjas M. Baryšnikovas pasižymi absoliučia kūno klausa. Pasak A. Hermanio, jis - nepaprastai subtilus instrumentas režisieriaus rankose. O poezija - tai aukščiausia meno forma. Ji apima daugybę komponentų: muziką, turinį, formą, kompoziciją, architektūrą. „Poezija - tai poetikos koncentratas, - tvirtina A. Hermanis. - Statant spektaklį mano pagrindinis tikslas - kiekvienu paveikslu, kiekviena situacija sukurti kokį nors poetinį vaizdinį... O poezijos faktūrą aš juntu labai kūniškai. Tai ir buvo pirmasis impulsas suvesti draugėn Brodskio poeziją ir Baryšnikovo kūną.“

„Iki gražumo skausminga. Iki skausmo gražu. Tokia galėtų būti mano trumpa recenzija apie Alvio Hermanio spektaklį „Brodskis/Baryšnikovas“ – šįkart nereikėtų nė tų 1200 ženklų.

Undīne Adamaite. „Michailas Baryšnikovas Rygoje asmeniškai perteikia Brodskio poeziją gyvenimui ir mirčiai“, laikraštis „Diena“, 2015.X.20.
„Baryšnikovas juda kaip visada – atidžiai, tiksliai, stulbinamai paprastai. Jo kūnas subtiliai lankstus, jis kaip niekur nieko nuo delikačios pantomimos pereina prie abstrakčios drugelio imitacijos, o paskui prie groteskiško mirties baimės įkūnijimo. Nors tai ne šokio teatras, „Brodskyje/
Baryšnikove“ judesių plotmė yra svarbi, per ją Brodskio žodžiai įgauna tokią gyvybę, kurią gali suteikti tik brangus draugas.
Melanie Brown. „Brodsky/Baryshnikov“. www.stagebuddy.com, 2016.III.14.
“Didžiojo ir gyvo Baryšnikovo privilegija – kalbėtis su didžiuoju, bet mirusiu Brodskiu be patoso, banalybių, riksmo ir svyravimo pasistiebus ant pirštų galiukų, tų būdų, kuriais daugelis kalbėtojų siekia priartėti ir suartėti. Čia jiedu lygūs.
… Spektaklio scenoje Baryšnikovas vienas, bet iš tikrųjų čia jie dviese: tas, kuris gali kalbėti, ir tas, kuris parašė eiles šiam pokalbiui apie gyvenimą, mirtį, negalėjimą susitikti, apie atleidimą ir atsisveikinimą.“
Jekaterina Gordejeva. „Ir apie laisvę“. Novaja gazeta, 2015.X.21